جلسه ی هم‌اندیشی و بازدید کارشناسان و پژوهشگران بنیا د قم شناسی با رییس و کارشناسان مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی با حضور ۵۰ نفر از عالمان، پژوهشگران و دانشجویان در مورخه ۲۰ / ۱۰ / ۱۴۰۱ در سالن جلسه حضرت خدیجه سلام الله علیها در کتابخانه آستان مقدس برگزار گردید.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد نظری قمی  رییس مرکز اسناد گزارش مفصلی از تاریخچه تشکیل مرکز اسناد  فعالیت‌های این مرکز را در چهاربخش تشریح کرد؛  واحد  دریافت و شناسایی اسناد،  تنظیم و فهرست نویسی اسناد و  تدوین و نشر اسناد و تاریخ شفاهی

ایشان در ادامه  خدمات صورت گرفته در طول ده سال گذشته را دریافت و شناسایی بیش از یک میلیون برگ سند شامل اسناد مکتوب، دیداری و شنیداری دانست که تا کنون ۵۵۰ هزار برگ آن  بازخوانی و ورود اطلاعات شده است.

استاد  نظری اظهار داشت کارشناسان مرکز اسناد در کنار فعالیت‌های جاری اقدامات و خدمات مشاوره ای زیادی را برای تدوین مقاله و پایان نامه برگزار کرده‌اند، بطوری که تا این تاریخ با استفاده از اسناد فهرست نویسی شده چندین پایان نامه و مقاله علمی -|پژوهشی  در مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی  تدوین شده است.

رئیس مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی، گفت که ما مانند چند سال گذشته با آغوش باز از همه پژوهشگران برای انجام پژوهش های اسنادی  استقبال می‌کنیم ، افزون بر این مرکز اسناد به عنوان رسالت علمی آمادگی دارد، اسناد  تاریخی و خانوادگی را بر اساس روند قانونی جمهوری اسلامی  برای انجام ترمیم، آفت زدایی، عکس برداری و نگهداری بصورت سازو کارهای پذیرفته شده مراکز اسنادی تحویل بگیرد و به نام اهداء کنندگان و رعایت تمام حقوق و شرائط ایشان نگهداری نموده و در مسیر بهره برداری قرار دهد.

در ادامه جلسه از کتاب تاریخ اجتماعی قم و حرم حضرت معصومه(س) که توسط دکتر احمد جمراسی مسئول بخش فهرست نویسی مرکز اسناد نوشته شده است رونمایی شد

آقای جمراسی در باره این کتاب اظهار داشتند، این کتاب  570 صفحه دارد و توسط انتشارات هدی قم در آذرماه سال ۱۴۰۱ منتشر شده است ، این کتاب با استفاده از  اسناد بازخوانی شده مرکز اسناد و مصاحبه با بزرگان قمی تدوین شده است. از این روی می‌توان آن را در میان کتابهای منتشر شده در حوزه تاریخ قم یک استثنا به شمار آورد، بطوری که می توان آن را بازتاب تاریخ اجتماعی قم در ابعاد گوناگون چون نظام تشکیلاتی آستان ، کاشی‌نگاری و کتیبه‌نگاری به شمار آورد.

این کتاب دارای شش فصل به ترتیب زیر است.

۱.جغرافیای تاریخی و سیاسی قم.۲- تاریخ اجتماعی قم. ۳-مذهب و ساختار اجتماعی قم. ۴- سنگ نبشته و آثار هنری حرم مطهر. ۵- تشکیلات اداری آستان مقدس از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی. ۶- تشکیلات اداری آرامگاهای حرم مطهر

در پایان  شرکت کنندگان همراه  با توضیحات  رییس و کارشناسان مرکز اسناد  از نمایشگاه و مخزن  و واحدهای گوناگون این مرکزبازدید نمودند، و بخاطر جذابیت فعالیت‌های اسنادی بسیاری از دوستان و مهمانان اعلان آمادگی کردند اسناد خانوادگی خود و بستگانشان را برای نگهداری به مرکز اسناد آستان مقدس فاطمی تحویل نمایند.

همچنین شرکت کنندگان در خواست خدمت افتخاری در این مرکز را داشتند ، و از مسئولین تقاضای پذیرش اردوها وگروه های دانشجویی را داشتند.