نشست هم اندیشی مدیران کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) در سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع) و در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

در این نشست که با حضور مدیران مکتا ، ریاست و کارشناسان مرکز اسناد آستان مقدس و میهمانان دیگر انجام شد. ابتداء ریاست مرکز اسناد ضمن عرض خیر مقدم به حضار در اهمیت و لزوم ایجاد مراکز اسنادی در  هر سازمانی را متذکر شدند و سپس از حاضران خواستند تا ضمن بازدید از نمایشگاه دائمی اسناد با فرآیند فعالیت مرکز اسناد آستان آشنا شوند، سپس در ارتباط با اهمیت و جایگاه  تاریخ شفاهی در مراکز اسنادی سخنانی را ایراد نمودند.

در ادامه استاد مجید غلامی جلیسه از اساتید حوزۀ کتاب و پژوهش های فرهنگی پیرامون مسائل مطروحه و اهمیت اسناد مکتوب و اسناد دیداری و شنیداری سخنانی ایراد نمودند.

در ادامه حاضران از نمایشگاه اسناد بازدید نموده و کارشناسان مرکز در ارتباط با واحدهای خود و نوع کارهایشان توضیحاتی را ارائه دادند.

آقای احمد فراهانی در ارتباط با اهداف نمایشگاه و جایگاه اداری مرکز اسناد با اشاره به تابلوها و آثار نمایشگاهی سخنانی را برای حضار داشتند.

آقای ابوذر مهدی پور مسئول بخش شناسایی و آرشیو اسناد از روند جذب و تنظیم اولیه اسناد و حفاظت از انواع مختلف اسناد و ایجاد بانک جامع اطلاعات اسناد مطالبی را ایراد نمودند.

آقای دکتر احمد جمراسی مسئول بخش فهرست نویسی اسناد از نحوه فهرست نویسی و قواعد و قوانین مربوطه به این کار را بیان نموده و از فهرست نویسی اسناد دیداری و شنیداری به عنوان یک نوآوری جدید در سیستم های فهرست نویسی اسناد نام بردند.

در ا دامه حجت الاسلام نظری رئیس مرکز اسناد در ارتباط با بخش تدوین اسناد گفتند:

مجموعۀ کارهای مقدماتی دوستان و همکاران ما در مرکز اسناد در قالب سامانه جامع اسناد که یک بانک بزرگ اطلاعاتی می باشد، جمع آوری شده که محققین و مدیران آستان می توانند با مراجعه به آن و جستجوی کلمات و موضوعات مورد نظر، اطلاعات اسناد مورد نیاز خود را مشاهده و چنانچه تصاویر اسناد را بخواهند با اعلام شناسه سند، تصاویر اسناد مورد نظر را طبق دستور العلمل خاصی دریافت نمایند.

ضمناً مرکز اسناد آستان در این راستا موضوعاتی را طبق اهمیت های مد نظر در لیست کارهای تحقیقی و پژوهشی قرار می دهد و آثار متنوعی را در هر زمینه تولید و عرضه نموده است. در پایان این نشست و بازدید جناب آقای رجبیان دبیر محترم مکتا از میهمان نوازی خادمین آستان مقدس خصوصاً ریاست و کارشناسان مرکز اسناد تشکر نمودند و ضمن اشاره به تلاش ها و بزرگی کارهای انجام شده، آینده روشن این واحد را در آستان مقدس آرزو نمودند.